Informatie voor Zorgverleners
Hier vindt u alle informatie over het expertiseconsult. Het aanmelden van een patiënt verloopt via het Expertiseconsultatie Portaal (ECP).
Expertiseadvies: toegang en samenwerking in het portaal
Dit portaal is erop gericht om patiënten en zorgverleners eenvoudig toegang te geven tot regionaal en landelijk aanwezig expertise, door kennisuitwisseling in gedigitaliseerde expertiseconsulten.
Aangesloten zorgverleners kunnen patiënten aanmelden voor een expertiseconsult voor een groeiend aantal ziektebeelden. Zorgverleners kunnen op een uniforme en efficiënte wijze patiëntgegevens en input van patiënten delen met het team ter voorbereiding op een (regionale of landelijke) bijeenkomst.
- Als u nog geen account heeft en uw ziekenhuis wel werkt met het portaal, dan kunt u hier een account aanvragen.
- Wilt u een patiënt aanmelden voor een expertiseconsult en werkt uw ziekenhuis nog niet met het ECP, dan kunt u dat via deze pagina doen.
Definitie expertiseadvies NZA
Zorgverleners uit een tweedelijnscentrum waar een patiënt onder behandeling is, kunnen een expertisecentrum (ECZA) raadplegen voor advies (een zogenaamd expertiseadvies) over onderzoek, de diagnose en/of behandeling of nazorg van de patiënt.
Platform voor netwerkzorg
Ter ondersteuning van het expertiseadvies heeft Stichting ARCH samen met everywhereIM een nieuw webportaal ontwikkeld zodat zorgverleners makkelijk en veilig medische gegevens kunnen delen met andere ziekenhuizen in het expertisenetwerk. Het Expertiseconsultatie Portaal (ECP) biedt praktische en inhoudelijke ondersteuning voor de aanvraag, uitvoering en verwerking van expertiseadviezen en netwerkzorg in het zorgpad. Zo wordt het proces rondom expertiseconsultatie laagdrempeliger en eenvoudiger.
Na aanmelding door hun behandelaar voor een expertiseconsult hebben patiënten in het portaal toegang tot hun eigen persoonlijke omgeving. Zij kunnen daar met behulp van vragenlijsten zoals Patient Reported Outcome Measures (PROMs) hun functioneren en ziektebeleving via beschrijven en vragen stellen aan de experts en aan het MDO. Zo kunnen in het expertiseadvies de ervaring, wensen en vragen van patiënten meegenomen en beantwoord worden. Daarnaast biedt het portaal een snelle en gestructureerde terugkoppeling aan de aanvragend behandelaar. Bovendien is het portaal ingericht conform NZa-eisen voor het declareren van DBC-addon 190174. Ook wordt ondersteuning voor add-on 190175 op dit moment ontwikkeld.
Enkele voordelen van het Expertiseconsultatie Portaal op een rij
Bedacht door patiënten, zorgverleners en wetenschappers en ondersteund door patiëntenverenigingen
- Ondersteuning netwerkzorg in het hele zorgpad – voor UMC en periferie
- Ondersteunt de hele workflow binnen een expertisecentrum zeldzame aandoeningen:
- Van diagnostiek, onderzoek, behandeling en nazorg
- Ondersteunt alle processen om medische expertise landelijk te delen
- Eenvoudige planning van landelijk of regionaal zeldzame ziekten
- MDO of expertiseadvies vanuit de eigen outlook omgeving in regionale of landelijk netwerk
- Op alle devices altijd toegankelijk (van mobile telefoon tot laptop of computer)
- De patiënt is eenvoudig te betrekken in het hele proces48 en de patiënt krijgt een schriftelijke weergave
- Monitoren weesgeneesmiddelen en voldoen aan Start-Stop Criteria bij geneesmiddelen-arrangementen
- Specifieke vragenlijsten en specifieke ziektebeeldgerichte PROMS eenvoudig te genereren en in te richten
- Facturatie tussen ziekenhuizen kan ondersteund worden (conform regelgeving NZA)
- Registreert alle gegevens die noodzakelijk zijn voor ziekenhuizen om het expertiseconsult te kunnen declareren bij de zorgverzekering:
- In één klik kunnen de vereiste gegevens voor de declaratie van het expertiseadvies geëxporteerd worden.
- Heeft een eenvoudige, overzichtelijke gebruikersomgeving en een intuïtieve workflow voor een verbeterde gebruikerservaring en een verlaagde administratieve last, o.a. door:
- Een agenda waarin in één oogopslag duidelijk is waar, wanneer, welke overleggen plaatsvinden, en waar nog ruimte is voor aanmelding.
- Een workflow met geïntegreerde uitleg en reminders/meldingen zodat het hele proces van aanmelden en bespreken van patiënten vergemakkelijkt wordt, en ook de input van patiënten (hun ervaring en vragen) beter gewaarborgd wordt.
- Registratie van gegevens in een overzichtelijke rapportagebrief, die eenvoudig in het EPD te zetten is.
- Voldoet aan alle certificeringen voor de meest veilige uitwisseling van medische en persoonlijke gegevens.
- Is optimaal toegankelijk, namelijk vanaf elk computersysteem en vanaf elke mobiele telefoon te bereiken waardoor ziekenhuizen makkelijker aan kunnen haken en expertisenetwerken maximaal kunnen groeien.
- Ondersteunt de hele workflow binnen een expertisecentrum zeldzame aandoeningen:
Bronnen
Meer informatie over het doel, kenmerken en voorwaarden van expertiseadviezen vindt u via de Federatie Medisch Specialisten
Meer informatie over de regelgeving rondom expertiseadviezen vindt u via de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
